• GOES moest “voor dag en dauw” vertrekken voor de eerste uitwedstrijd van dit seizoen. Bestemming was het Friese Harkema, wat meteen de verste tegenstander was. Na een rit van 312 km., met een tussenstop in Emmeloord, kon de ploeg zich gaan voorbereiden op de wedstrijd.
Twee seizoenen geleden wist GOES, verrassend, met 2-3 te winnen. Op 23 november 2019 nam de thuisploeg een 2-0 voorsprong, maar Steve Schalkwijk, Remon de Vlieger en Daniël Wissel bezorgden GOES de 3 punten. Alle doelpuntenmakers van toen spelen inmiddels elders.
Maar resultaten uit het verleden, enz. …….
De eerste 20 minuten was het aftasten geblazen, maar daarna ging het pas echt los.
Een corner voor de Boys werd voorbij de 2e paal teruggekopt door Berwout Beimers en daarna van dichtbij op keeper Matthew Lentink gekopt door Kian Visser. Niet veel later werd Sylvio Hage onderuit getrokken door Iloba Achuna, wat hem geel opleverde. De vrije schop (ca. 20 m.) werd door Hiep Nguyen in de muur geknald. Matthew Lentink ging hierna gruwelijk in de fout bij een poging om Ruben Hollemans in eigen strafschopgebied aan te spelen, wat volledig mislukte. Gelukkig wist hijzelf z’n fout te herstellen, ten koste van een corner, die hij daarna zelf uit de lucht plukte.
Een diepe bal van achteruit, door Ruben Hollemans, werd onbedoeld met het hoofd verlengd door een verdediger, hierbij gehinderd door een medespeler. Sylvio Hage was net iets eerder bij de bal dan keeper Erick Jansema, omspeelde deze en schoof de bal in het verlaten doel (34’ 0-1).
Het betekende voor Sylvio z’n allereerste competitiedoelpunt. Wel scoorde hij in het seizoen 2019-2020 in de KNVB-beker het tweede GOES-doelpunt in de wedstrijd Silvolde-GOES, eindstand 2-3 én in verschillende oefenwedstrijden. Na een, afgebroken Corona-seizoen, bij Kloetinge heeft hij de draad goed opgepakt bij GOES.
Bij een duel aan de zijlijn, ongeveer ter hoogte van de middellijn, maakte Achuna, geheel onnodig, een overtreding op Gianni Tiebosch, kreeg z’n tweede gele kaart en kon in de 40e minuut vertrekken. Voor de tweede achtereenvolgende keer moest GOES in een overtal-situatie proberen de eerste overwinning binnen te slepen. Helaas ging het in de resterende tijd van de eerste helft al mis. Een corner vanaf rechts werd, volledig vrijstaand, bij de 2e paal ingekopt door Kian Visser (44’ 1-1).
In de tweede helft was het de thuisploeg die zelfs op voorsprong kwam. Een verre inworp werd met het hoofd verlengd door Berwout Beimers en de boogbal valt bij de 2e paal zo binnen, waarbij aangetekend moet worden dat Matthew Lentink, op de doellijn werd aangevallen (51’ 2-1). Scheidsrechter de Bruijn constateerde geen fout …..
Sylvio Hage (schot op de keeper), Stefan de Bert (schot naast), Gianni Tiebosch (schot bovenkant lat) en Renzo Roemeratoe (schot geblokt) toonden de goede bedoelingen van de Zeeuwen.
Sven Mbikulu, amper in het veld gekomen voor Reza Maipauw, schoot een lage corner van Gianni Tiebosch, door een melee van spelers, achter een verbouwereerde doelman (71’ 2-2). Een volgende corner van GOES leverde zelfs een voorsprong op. Nadat deze eerst nog werd weggewerkt, kwam de bal bij Jelle Klap, die vanaf “randje 16”, vanuit stand, een fraaie boogbal produceerde richting bovenhoek, waar doelman Erick Jansema vergeefs naar sprong (74’ 2-3). Zou de geschiedenis zich herhalen …..
Na een onderschepping van Ruben Hollemans kopte invaller Guillaume Clinckemaillie de bal over.
Hierna perste Harkemase Boys er nog een slotoffensief uit. Uit alweer een verre inworp viel de gelijkmaker. De bal kwam bij Berwout Beimers, die vanuit een moeilijke hoek, in de korte hoek, de bal hoog in het dak van het doel schoot (90’+2’ 3-3).
De veel genoemde Berwout Beimers, werd, begrijpelijk, gekozen tot “man van de wedstrijd”.
Deze fysiek sterke speler sleurt de hele wedstrijd, gaat vol in de duels, zuigt en gaat voorop in de strijd.
Na z’n gele kaart in de blessuretijd van de eerste helft (commentaar op de leiding) werd hij later in de wedstrijd duidelijk gespaard door de scheidsrechter, bij een overtreding op Ruben Hollemans.
Maar ja, vijf keer geel in één helft en dan ook nog voor de thuisclub, is waarschijnlijk een zeldzaamheid….
Wat in deze wedstrijd overduidelijk naar voren kwam, is dat het verdedigend bij GOES goed in elkaar steekt, ook wat het opbouwen betreft, maar dat een gebrek aan lengte en kopkracht in het centrum, GOES nog wel vaker pijn gaan doen.
Overigens is er op het gelijkspel vanuit het oogpunt van de thuisclub, niets af te dingen én is GOES na twee wedstrijden nog steeds ongeslagen.
    Scheidsrechter: M.A. de Bruijn.
Assistenten: B. Sahiner en M. Wolfskamp.
    GEEL: Ilowa Achuna (25’ + 40’ = rood), Max de Jong (34’), Joris Voest (45’ + 2’) en Berwout Beimers (45’+2’). (Allen Harkemase Boys)
    GOES: Matthew Lentink: Jelle Klap, Reza Maipauw (68’ Sven Mbikulu), Ralph de Kok, Renzo Roemeratoe;
 Ruben Hollemans, Stefan de Bart, Gianni Tiebosch; Riad Elloukmani (68’ Guillaume Clinckemaillie,
 80’ Souffiane el Ouazzani); Sylvio Hage (90’ Francis Kabwe Manengela), Hiep Nguyen (46’ Huib van
 Hecke).
    Wiselspelers: Klaudio Dervishi en Julian v.d. Kreeke.
    Jan Tierie.