• Men had er maandenlang naar uitgekeken: De zeeuwse derby!
    Vrijdagavond 31 januari was het, na veel voorbereidingen, zover. HSV Hoek reisde met vele supporters af naar Goes voor de competitiewedstrijd in de derde divisie.

Deze “Zeeuwse-derby”, op het hoogste niveau ooit, in de huidige competitie-opzet, in de 3e divisie A (Za) kende een identiek scenario, als de heenwedstrijd op 21 september 2019 in Hoek.
    Ook toen was de bezoekende ploeg, GOES, in de beginfase de betere en scoorde Steve Schalkwijk de openingstreffer in de 10e minuut, die, naar later bleek uit de TV-beelden, ten onrechte werd afgekeurd wegens buitenspel.
    Vrijdagavond was Hoek in het eerste halfuur, heer en meester, maar wist het niet tot scoren te komen.
    Brian Meulmeester moest verschillende keren al zijn kwaliteiten etaleren om zijn doel “schoon” te houden.
    Het “kantelpunt” in de wedstrijd kwam in de 33e minuut. Mart de Kroo ontfutselde Kim van den Berghe de bal en speelde op Daniël Wissel. Zijn voorzet ging richting Tim de Winter die een duwtje in de rug kreeg van Fabian Wilson. Scheidsrechter Sahiner besliste penalty en toonde de Hoek-verdediger de rode kaart.
    Steve Schalkwijk schoot koelbloedig GOES naar een 0-1 voorsprong vanaf de penaltystip (34’).
    In de eerste wedstrijd tussen beide ploegen was het Sherief Tawfik die in de 25e minuut rood kreeg. Tim de Winter zag in die wedstrijd in de 73e minuut zijn tweede gele kaart en zodoende moest GOES de resterende tijd met 9 man spelen ….
    Wist GOES “ in ondertal” nog wel tot scoren te komen, Hoek slaagde daar niet in. In blessure-tijd (90’ + 1’) redde Daniël Wissel, vanaf 11 meter, toen de spreekwoordelijke eer (6-1). Overigens ontsnapte doelman Jordi de Jonghe toen aan “rood” bij zijn overtreding op Remon de Vlieger.
    Hoek-trainer Lieven Gevaert wisselde in de rust Jonathan Constansia en Kim van den Bergh voor Kyle Doesburg en Aaron Verwilligen. Kyle Doesburg toonde gelijk één van zijn specialiteiten. In een lange rush over de linkervleugel liet hij verschillende GOES-spelers achter zich, alleen Brian Meulmeester wist hem van scoren af te houden.
    De genadeklap viel in de 52e minuut. Steve Schalkwijk pikte de bal op eigen helft op en samen met Daniël Wissel speelden ze kinderlijk eenvoudig vier verdedigers van Hoek uit en liet Steve zijn maatje Daniël met een “zaalvoetbaldoelpunt” scoren (2-0).
    Hoek wist niet echt tot grote scoringskansen te komen. Alleen Brian Meulmeester ging bijna in de fout toen hij Kyle Doesburg wilde uitspelen en in de slotfase schampte Abdoe Abdenbi met zijn hoofd een voorzet van Steven Smulder.
    Geen beste wedstrijd, maar een schitterende ambiance én belangrijke punten voor GOES.
    GOES heeft zich genesteld in de kopgroep van de 2e periode. Deze ziet er als volgt uit:

De winnaar van de 1e periode, Sparta Nijkerk, vinden we terug op plaats 14 met één punt uit twee wedstrijden en Hoek staat daar één plaatsje boven (13) met twee uit drie.
    Volgende week staat voor GOES de uitwedstrijd tegen Ajax op het programma, terwijl Hoek Barendrecht ontvangt. Veel succes allebei …….

Scheidsrechter: Dhr. B. Sahiner (Oss)
    Assistent 1: Dhr. A.M. Steeg (Nijmegen)
    Assistent 2: Dhr. R. Kunst (Nijmegen)

GEEL: Kim van den Bergh (43’) en Steven Smulder (80’) beiden Hoek
    Hiep Nguyen (85’) GOES

ROOD: Fabian Wilson (33’) Hoek

GOES: Brian Meulmeester; Jelle Klap, Jarreau Manuhuwa, Sherief Tawfik, Jop Dekker; Tim de Winter, Ruben Hollemans, Remon de Vlieger (68’ Nazario de Fretes); Steve Schalkwijk, Mart de Kroo (75’ Hiep Nguyen), Daniël Wissel.

Wisselspelers: Sylvio Hage, Boris de Mol, Hakan Basagac, Ralph de Kok, Jesse Bank.

Jan Tierie.

Met dank aan de vele vrijwilligers, die zich hebben ingezet om deze avond vlot te laten verlopen.

Foto's: René van der Vliet

Klik hier voor de foto's.